محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان؛ ردیت در صدر

به منبع کلید سرا به نقل از اسپوتنیک، محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران عبارتند از: ردیت یک وبگاه و براسمه اشتراک‌گذاری نظرات و بحث است که در سال‌های اخیر، به جایگاهی برای مقابله بسیاری از کاربران و کارشناسان تبدیل شده است. وب‌سایت ردیت در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تمایلیون کاربر فعال دارد.

سینا ویبو پاسخ چین به توییتر است که با بیش از ۴۰۰ تمایلیون کاربر، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان به شمار می‌رود. در چین اگرچه برخی از سایت‌ها سانسور هستند اما اگر می‌خواهید انگشت خود را روی نبض آنچه در خاور دور اتفاق می‌افتد نگه دارید، این شبکه ارزش ثبت‌اسم دارد.

تیک‌تاک یک شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری مولتی‌مدیا است که در کانتری چین محبوبیتی بسیار زیاد دارد. حدود ۵۰۰ تمایلیون کاربر اغلب نوجوان، از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که کاربران بین‌المللی تیک‌تاک، بین ۱۰۰ تمایلیون تا ۲۰۰ تمایلیون نفر باشند.

کاربران تیک‌تاک می‌توانند ویدیوهایی کوتاه را از خود به اشتراک بگذارند. موضوعی که در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد محبوبیت تیک‌تاک مرتبط با استفاده نوجوانان از این شبکه اجتماعی باشد.

شبکه اجتماعی QQ بر اساس پلتفرم ICQ در چین راه‌اندازی شده است که کاربران چند تمایلیونی دارد.

شبکه اجتماعی WeChat یک سیستم ارتباطی تباهن همراه برای انتقال پیامک‌های صوتی و کتبی است که در ژانویه سال ۲۰۱۱ در چین راه‌اندازی شد.

اینستاگرام در بین تمامی شبکه‌های اجتماعی، در رتبه نخست محبوبیت در بین کاربران قرار دارد. تعداد کاربران اینستاگرام یک تمایلیارد نفر است.

اینستاگرام، به‌عنوان یک پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس، فعالیت خود را به‌صورت رسمی، از سال ۲۰۱۰ شروع کرد، اما بعد از مدتی با فاصله گرفتن از ایده اولیه، به یک شبکه اجتماعی جامع برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، عکس، ویدیو و فروش محصولات به‌صورت اینترنتی تبدیل شد.

یوتیوب که یک شبکه اجتماعی و وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدیو است، در سال ۲۰۰۵ به دنیای فناوری معرفی شد. در سال ۲۰۱۹، یوتیوب حدود ۲ تمایلیارد کاربر فعال را به خود اختصاص داده و البته بینندگان این وب‌سایت نیز فراتر از ۳ تمایلیارد نفر پیش‌بینی می‌شوند. همین موضوع باعث شده تا در عمل یوتیوب به مهم‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو در جهان تبدیل شود.

از سال ۲۰۰۷، یوتیوب برای بیش از ۴۵ کانتری جهان بومی‌سازی شده و نسخه اختصاصی کانتریهای مختباه در اختیار کاربران قرار دارد. هرچند در ایران یوتیوب در بین سایت‌های فیلترشده قرار دارد و امکان دسترسی مستقیم کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

فیس‌بوک از نظر تعداد کاربران فعال، با ۲ تمایلیارد و نیم کاربر، در جایگاه نخست شبکه‌های اجتماعی قرار دارد. فیس‌بوک در شروع تکی برای کاربرانی از دانشگاه هاروارد در دسترس بود. بسیاری از مخالفان فیس‌بوک، این پلتفرم را یک اسباب جاسوسی از کاربران و فروش اطلاعات به حساب می‌آورند. فیس‌بوک در ایران چندین بار فیلتر و رفع فیلتر شده است. در حال حاضر به‌صورت مستقیم امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

توییتر یک شبکه اجتماعی و میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای متنی، عکس و ویدیو را به صورت محدود و کوتاه به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن که در قالب وب‌سایت و براسمه موبایل ارائه شده، اولین بار در سال ۲۰۰۸ به دنیای فناوری معرفی شد.

توییتر بیش از ۳۰۰ تمایلیون کاربر فعال دارد، با این حال نزدیک به یک تمایلیارد نفر به صورت هفتگی به صفحات یا توییت‌های انتشاریافته در این شبکه اجتماعی، مراجعه می‌کنند. در ایران توییتر به‌صورت مستقیم در دسترس نیست.