واردات ۱۲ تا ۱۵ هزار تمایلیارد دلاری خودرو در صورت تعطیلی خودروسازی

ایسنا نوشت: اولین نشست مشترک انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی کانتری امشب ۲۹ مهر ماه برگزار شد تا به گفته آنها، نسبت به اظهارات شب گذشته رییس بانک مرکزی، پاسخ داده شود.

در این نشست احمد نعمت‌بخش – دبیر انجمن خودروسازان ایران – به ارائه آمار تولید خودرو در شش ماهه اول سال جاری پرداخته و گفت: در شش ماهه اول پارسال ٣۵ درصد کاهش تولید خودرو و ٣۶ درصد افت تولید سواری اتفاق افتاده است که به دلیل قیمت خودرو بوده است. چنانچه به آمارهای دو-سه سال گذشته رجوع کنیم، می‌بینیم که شورای رقابت طوری قیمت‌گذاری کرده که خودروسازی ایران زیان‌ده شده است. سال گذشته ستاد سرمایهی سران سه قوه مسولیت قیمت‌گذاری را به شرکت حمایت سپرد. همان اوایل سال که شرکت حمایت قیمت‌ها را برآورد کرده و در کمیته خودرو بررسی و اعلام کرد، اعداد و ارقام نشان داد که همه خودروهای فروخته شده با ضرر و زیان فراوان همراه بوده است.

وی افزود: سرکوب مالی خودروسازان باعث شد تا دو خودروساز کوچولو کانتری حدود ٨٠٠٠ تمایلیارد تومن متحمل ضرر شوند و از آنجایی که هنوز هم سرکوب‌ مالی خودروسازان اتلهه‌دار است، به ١٢ الی ١٣ هزار تمایلیارد تومن زیان مالی دو خودروساز تبدیل شده که این زیان ٢٠ هزار تمایلیارد تومنی همان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نیز است. علاوه براین دولت به قانون نیز عمل نکرد؛ چراکه اگر به هر دلیل قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی آن اعلام کند، باید زیان تولیدکننده را پرداخت کند، اما در این مورد هیچ جبران ضرری از این جهت متحمل نشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به صحبت‌های شب گذشته رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه شبانه قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند، گفت: ایشان نمی‌دانند ما دچار سرکوب قجهت هستیم، قیمت‌ها استوار مانده و خودروسازان زیان‌ده شده‌اند. اگر این صنعت متوقف شود، بایستی ١٢ تا ١۵ هزار تمایلیارد دلار خودرو وارد کنیم. چرا ما زیان‌ده شده‌ایم؟ از سال گذشته تحالا قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. به طور مثال ورق فولادی از ١٨٠٠ تومن رسیده به ۶٧٠٠ تومن، فولاد کیلویی ١٩ هزار تومنی حالا ۶۵ هزار تومن است. فولاد آلومینیومی ٢٨٠٠ تومنی به ٩۵٠٠ تومن رسیده، حمل کالا نیز سه برابر شده، قیمت کاتالیزورهای ٣٠٠ هزار تومنی به دو تمایلیون تومن رسیده است ضمن نرخ اینکه ارز ٣٨٠٠ تومنی نیز در حال حاضر بیش از ٩٠٠٠ تومن است که آن نیز تعلق نگرفته و باید ارز با نرخ آزاد تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های وارده بر قطعات خودرو و قیمت‌گذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مشکلات تحریم‌ها، خودروسازان کانتری زیان‌ده شوند؛ گفت: زمانی که ما نتوانیم بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنیم، قطعه‌ساز نیز دیگر توان تولید نداشته و نمی‌تواند برای خودروساز تامین قطعه کند؛ لذا تقاضای افزایش قیمت قطعات را می‌کند اما از آنجایی که ما افزایش قیمت خودرو نمی‌توانیم داشته باشیم، نمی‌توانیم درخواست افزایش قیمت قطعات را پذیرفتن کنیم، بنابراین اگر اینطور باشد، قطعه‌سازی‌ها نیز تعطیل خواهند شد که به دنبال آن تعطیلی خودروسازان است.

نعمت‌بخش اظهار کرد: دولت باید تقاضای افزایش قیمت خودرو را بپذیرد. حتی نمی‌خواهیم تعرفه را نیز کاهش دهد؛ تعرفه همان ٢۵ درصد بماند اما ما را از قیمت‌گذاری‌ها معاف کنند تا مشکلات ما حل شود.

شب گذشته رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا کی باید خودروسازی فشل اتلهه یابد، اظهار کرد: خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدیندگی نو گرفتن کردند اما نه تکی بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار تمایلیارد تومن نقدیندگی ریالی و ۸۴۴ تمایلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تکی با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را پذیرفتن نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل اتلهه پیدا کند.